петък, 6 ноември 2015 г.

Обучението по четене и писане в първи клас

     Не зная откъде по-напред да започна. Темата е изключително обширна. Ще споделя моите си начини и идеи. Дано помогнат на някого.
      Както  учениците, така и аз започвам със звуковете и буквите. В някоя от предишните ми публикации стана ясно, че децата разполагат в кутиите си с червени и сини квадратчета, с които правят звуков анализ. Също така имат и тетрадка с големи квадратчета, която ползваме за звуковите модели. В  нея рисуваме или лепим различни картинки, на които правим звуков анализ. Аз също разполагам със сини и червени квадратчета /с магнит/ за дъската.
 
   За да запомнят добре класификацията на звуковете, измислих една елементарна песничка. Ползвам я с няколко випуска вече и определено има ефект. Мелодията е по избор, моята  е същата като на песничките за английската азбука.
 А, Ъ, О, У, Е, И
гласни звуци са, нали?
Всички други са съгласни,
много са ми ясни.
Съгласните в ламарина, 
те си имат свое име.
Сложи  при тях и й -
сонорни са ще знаеш, братко.
Б, В, Г, Д, З и Ж
звучни съгласни са.
П, Ф, К, Т, С, Ш, Х -
беззвучни са.
     При представянето на нов звук и неговата буква ползвам много нагледни средства. Ето и конкретно за буквата М :




И понеже виждам, че някои от децата се затрудняват да запомнят и четирите графеми на даден звук, им показвам и тези листчета с букви. Могат да търсят съответния ръкописен или печатен знак, да  групират буквите по различни признаци - главни, малки, печатни или ръкописни.
 Наскоро, повлияна от някои упражнения от Монтесори педагогиката, въведох и практиката, когато се запознаваме с нова буква да я моделираме с тел. Някои от децата се затрудняват, но с повече практика нещата се получават и те много се забавляват.

А, къде без добрия стар абак?


   Ето и още една изпробвана в годините идея. Когато се запознаваме със звук и буква М, изработваме и специална картичка за мама, за да отбележим, че вече можем да пишем най-милата дума на света. Кратичките подготвям аз, децата само написват думата "мама" и рисуват сърце. Това е чудесен стимул да се старят и да пишат бързо, а най-вече да осъзнаят силата на писаното слово.
За финал на тази публикация споделям и таблото, което стои пред учениците, за да им напомня за изучените цифри и букви.