сряда, 7 октомври 2015 г.

Как да си направим сами дъска за писане в класната стая.

   "Дъска"- звучи пресилено, но всъщност, ако си нямате друга работа, защо не?
Та, както знаете, аз дъска си имам- бяла, метална. Но си нямам тесни и широки редове и квадратчета. За предишните ми ученици си бях разчертала една малка черна дъска. Сега съм в друга класна стая и след като няколко дни се опитвах безславно да чертая прави редове по бялата дъска с маркер и после да пиша елементи върху тях - се отказах. 
    "Ламинирайки" мрежата от 10 -те квадратчета с тиксо, ми хрумна, че същото мога да направя и с картон, върху който съм разчертала редовете и квадратчетата. 
  Разграфих бял картон и го залепих върху по-твърд картон/ от кутии за мебели и авточасти/  След което облепих картона с  най-широкото тиксо, което се продаваше в магазина, като застъпвах отделните ленти. Защо реших така да  направя, нямам идея, можеше просто да си облепя белия картон с тиксо. Може би, защото първоначалната ми идея беше тези картони да стоят на статив, така щяха да са по-здрави и нямаше да се огъват. Но пък поставени на статива, дъските са много неудобни за писане.  Получи се това:


  
       На снимките все още прикрепям дъските с магнити отпред, но от днес вече си имат залепена магнитна лента на гърба и работата върви много по-добре и по-бързо.
       След като направих дъските, ми хрумна, че освен с тиксо, могат да се ламинират и с целофан, но трябва да е много добре изпънат.
      Споделям още едно приложение. На учениците, които имат затруднения с ориентирането в редовете и писането на елементите, може да им се даде подобна дъска, за да се упражняват. Така в часа ми за консултации доста се позабавлявахме, трихме и писахме, трихме и писахме.....
    Междудругото, открих откъде може да се купува магнтитна лента в България /свърших си английските запаси/ Доставката е светкавична и цената е  напълно приемлива.  https://naborsata.com/product/2278/Samozalepvashta_se_magnitna_lenta_-_1.27cm_x_3m.html
  Може би  сте забелязали, че харесам ли си нещо, правя го непрестанно. Само за няколко седмици "дъските" ми се увеличиха и вече разполагам и с тези:



вторник, 6 октомври 2015 г.

Управление на класната стая.

     Управление на класната стая. Гръмко звучи, нали? Ще ми се някой да ме беше научил  на подобно нещо в университета. Поне да ми беше казал, че съществува и, че е неделима част от успеха на всеки учител и неговите ученици.
    За какво става въпрос? Това са всички онези тайни хватки и еквилибристики, които учителят  прави, за да има мир и разбирателство в класната стая.
    През годините всеки учител си открива начини и методи да се справя с по-буйните и невъздържани ученици, да сплоти класа и да изгради колектива. Ще споделя, това което съм открила за себе си. Предупреждавам, не действа при всички ученици и винаги може да има изненади :)
    Напоследък в интернет пространството е много популярен методът на "светофара". Казано накратко, името на провинилия се ученик  се премества на жълтата или червената светлина, в зависимост от тежестта на провинението. Имената на "добрите" деца си стоят на "зелената" светлина. Идеята е страхотна, но.. За мен този метод  би действал най-добре в един по-спокоен клас, без изявени "герои" . Прилагала съм го, но той много бързо се обезмисли, " лошото" дете в един момент свиква да си стои все на стената на позора  и ефектът определено се губи. Освен това, винаги съм избягвала да слагам етикет на децата.
    За да привлека вниманието на учениците използвам Power Teaching. Това си е цяла система, от която аз ползвам само изговарянето на думата "клас" с различна интонация. Номерът е учениците да ти отговорят с "да", но да спазят твоята интонация. Можеш да импровизираш колкото ти стига въображението. Действа моментално за приковаване на вниманието на класа. Е, както казах и по-горе, пълно щастие няма, понякога в час по физическо, когато "командваш" класа да застане мирно, ти отговарят с "да":)
    Тъй като първокласниците ми са доста шумни, тази година им направих "шумометър", отново идея от Pinterest. Не действа винаги, но определено помага, учениците да разберат, че освен да викат, могат и да шепнат.

     На видно място стоят и правилата на класа, които припомням почти всеки ден.
 Никога не съм одобрявала, когато наказват ученик с писане на нарушението 10 и повече пъти. Признавам, че  в пристъп на безсилие и аз съм прибягвала до това няколко пъти и после съм съжалявала. Писането не трябва да е наказание, а знание. 
  Ако някое дете не спазва правилата, тича в коридора или в класната стая, просто го слагам да си седне на чина.
 За да избегна "дивеенето" в класната стая съм организирала кът за игра, където учениците могат да си играят с учебни помагала . Редят бодливото сметало, правят си къщички с фигурите му, прехвърлят топчетата на сметалото или сортират буквичките в кутиите. След като им омръзнат тези занимания, съм предвидила да им дам таралежчетата и други дребни занимавки.

  Ще се радвам, ако се включите с още идеи за управление/укротяване на класа и споделите опита си.

неделя, 4 октомври 2015 г.

Математиката в първи клас

    Освен разходката с жабчето по стълбичката,  се опитвам да разнообразя часовете по математика като наблягам на развиването на практически умения, работим с ръце, не само с химикалки.
    За тази цел отново съм си приготвила някои помагала. Сега ще ви ги представя, но тъй като сме  още в началото  на учебната година, предполагам че до края й ще имам още много вдъхновение за осъществяването на различни хрумки.. Тези идеи не са мои, отново са от Pinterest, само реализацията е моя.
     Идеята на таралежчетата , мисля че е ясна. Те ,така да се каже, са многофункционални :), защото, освен да се подреждат в редици по различни критерии - подред, четни,  нечетни и т.н, могат и да дават знание за връзката между цифра и количество. На всяко таралежче, могат да се подредят определен брой щипки, вместо бодли, в зависимост от числото, което е написано. Могат и да се нарисуват, ако не разполагате с щипки.
 Следващото листче съм направила,  като разпечатах таблицата и "ламинирах" листчето с тиксо. Така децата се учат да смятат, допълват до 5, а после и до 10. Върху листчетата може да се пише с маркер за бяла дъска.

 Такава кутийка стои на чина до всяко дете. Помолих родителите да закупят подобни кутии, в които да си  слагаме жетончетата, картончетата/ за звуков анализ/, фигурките и другите джунджурийки.

    Любовта ми към крокодила е от преди няколко години, когато предишните ми ученици бяха в първи клас. Тогава използвах  това стихче:     
                                                                                   "Крокодил, крокодил,
                                                                                   зная, че живееш в реката Нил.
                                                                                   чух, че гладничък си ти,
                                                                                   на, по-голямото число хапни!
Не е идеално, но децата му се радват. Не си спомням, преведох ли го, измислих ли го, недодялано е , но за учебни цели става.
За знака равно, пък обяснявам, че тъй като крокодилът е много лаком, се е задавил и устата му седи, сякаш е глътнал и двете числа наведнъж, тъй като не може да избере кое число да изяде.
  Тази година намерих и това листче, много им помогна да осъзнаят концепцията за крокодила и знаците "повече" и "по-малко". В правоъгълниците могат да се нарисуват точки, чертички, каквото ви хрумне, също така, може да се слагат дребни предмети.

     Вече бях писала, че за да запомнят и осъзнаят по-добре числата, числовата редица и мястото на всяко число, въвеждам петминутката "Число на деня". Сега преведох едно такова листче от американските колеги, което е оформено много по-интересно и го давам на децата, когато взимаме ново число. Вече сме на числото 3 и те свикнаха с него, почти  не ме питат какво трябва да пишат. След като го попълним в клас, си го залепват вкъщи, в тетрадката по математика.


 Ето и още една идея. Помага на учениците да разберат действията събиране  и изваждане и е чудесно средство да се онагледи разлагането на числата. Направила съм такива  помагала за всяко  дете. Аз на дъската също разполагам с такова.